Slaapprobleem?


#een goede nacht start met een goede dag


Welk probleem zie je bij je kind opduiken tijdens het slapen?

Wat is voor jou als ouder het grootste probleem? Dat is een heel belangrijke vraag. 

Je hebt kinderen die vroeg wakker zijn, die niet alleen in slaap vallen, meermaals per nacht wakker zijn, alleen korte dutjes doen, nog heel lang elke 2u een voeding vragen, ...

 

Weet dat jullie niet de enigen zijn die hiermee worstelen. Praat erover met ons! 

Wij proberen jullie hier onder meer info en tips te geven in verband met slaapproblemen.  


Logboek bijhouden: helpt je het probleem te ontcijferen

Noteer gedurende minstens 1 week alles in een schriftje:

  • hoe laat is je kind wakker?
  • hoeveel heeft het gedronken/gegeten?
  • hoe laat gaat je kind slapen (overdag - avond)?
  • hoe lang duurt een dutje?
  • hoe vaak wordt je kind wakker (tijdens dut en nacht)?
  • hoe valt je kind in slaap (borst, fles, arm, buggy, ...)?

Via dit dagboek leer je het ritme van je kind kennen. 

  • Wat valt je op?
  • Waar zie jij de problemen opduiken? 

Hoe zit het met het schema van jouw kind

  • Kijk eens naar de wakkertijden(klik hier voor meer info), zijn ze te kort of net te lang?
  • Kijk naar hoe je kind in slaap valt. Heeft hij/zij iets nodig om in slaap te vallen?

De oorzaak vinden

!! Belangrijk !! 

Misschien liggen krampen, reflux, ... aan de basis van het probleem. Het is belangrijk om te weten dat je kind helemaal gezond is! 

Is er geen medische oorzaak te vinden? Dan pas kan je verder kijken waar het probleem is.  


Probleem aanpakken

Als je weet wat het probleem is, kan je aan de slag gaan!

Vaak vind je vanuit het logboek al signalen waar het misloopt. 

 

1) Je kind kan niet alleen in slaap vallen

Als jij je kind altijd helpt om in slaap te vallen (borst, fles, wiegen, tutje, ...), dan zal het deze handeling ook steeds nodig hebben om in slaap te vallen. Je kind heeft de link gelegd: slapen = wiegen/borst/... Dit noemen we een slaapassociatie. 

 

2) Je kind slaapt niet door 's nachts

Het is normaal dat jonge kinderen wakker worden 's nachts! Vaak worden jonge baby's wakker omdat ze honger hebben.

In het begin hebben baby's vaak 2 nachtvoedingen nodig. Vanaf 4 maanden schakelen ze meestal over op 1 nachtvoeding.

Vanaf 6 à 9 maanden zou je baby zonder nachtvoeding kunnen(biologisch gezien). Dit is heel verschillend van kind tot kind! 

 

Blijft je baby nog regelmatig wakker worden 's nachts

Is het echt van honger? Kijk naar de voedingen overdag, misschien moet je hier een beetje mee schuiven. 

Heeft je kind een slaapassociatie? Kan het niet alleen terug in slaap vallen? 

  • Probeer je kind zonder voeding terug in slaap te krijgen (zoals je anders doet). Valt je kind bv al wiegend snel terug in slaap? Dan maakt je kind waarschijnlijk een slaapassociatie: je kind raakt niet alleen terug in slaap. Blijft je kind wenen, dan zal het eerder honger hebben.  

Wil je de nachtvoeding afbouwen na 6 maanden?

Dit kan je doen als je baby in de ochtend nog even kan wachten met zijn/haar eerste borst-/flesvoeding.

  • Doe elke nacht 30ml minder in de fles tot je uiteindelijk stopt
  • Neem de voeding cold turkey weg: niet meer geven

Eens je gestopt bent met nachtvoedingen: start er niet opnieuw mee! Zo creëer je een nieuwe slaapassociatie! 

 

Voel je je comfortabel bij de nachtvoedingen en heeft je kind geen last om opnieuw in slaap te vallen? Voel je niet verplicht om deze weg te nemen! 

 

3) Je kind wordt vroeg wakker in de ochtend

Kijk naar de wakkertijden overdag. Misschien heeft je kind overdag al teveel geslapen? 

Houd ook hiervoor een logboek bij. Zo merk je of het ritme van je kind juist zit. 

 

Heeft je kind rond 5-6u honger en is het nog geen tijd om op te staan

Probeer om de fles/borst zo rustig mogelijk te geven. Maak niet teveel geluid, doe geen felle lichten aan, verschoon de luier enkel indien het niet anders kan. Zo creëer je weinig prikkels en zal je kind (hopelijk) terug in slaap vallen. 


Je kind kan niet alleen in slaap vallen? Enkele tips

Merk je dat je kind niet alleen in slaap valt als je het in bed legt, maar wel al wiegend? Dan zal je kind waarschijnlijk een slaapassociatie maken: wiegen = slapen.

 

Als je kind een associatie nodig heeft om te slapen, dan is dat niet altijd eenvoudig om je kind te leren om alleen in slaap te vallen. 

Voorbeelden van slaapassociaties: borst-/flesvoeding, tutje, wiegen, in de buggy, ... = slapen voor je kind. 

 

Als ouder moet je goed beseffen dat het aanpakken van een slaapprobleem in het begin vaak veel energie vraagt. Als je gedurende minstens 2 weken een nieuwe strategie volhoudt, zou je een groot verschil moeten zien. Natuurlijk speelt het karakter van je kind hier ook een belangrijke rol in. 

 

Belangrijke elementen die je moet onthouden voor je start: 

  • iedereen die voor het kind zorgt, moet op eenzelfde lijn zitten ifv het ritme en de slaaproutine van het kind
  • zorg ervoor dat iedereen zich kan houden aan de gekozen methode
  • blijf consequent - geef niet op na 2 dagen! 
  • zorg voor een duidelijke structuur - ritme en regelmaat

 


Je kind kan leren alleen in slaap te vallen!

Er zijn verschillende methodes die naar voren komen, wij hebben er twee uitgekozen waarmee je aan de slag kan gaan. Kies je voor de zachte aanpak, zal je meer tijd moeten voorzien. Ga je voor de hardere methode, zal je sneller resultaten zien. 

Het is aan jou als ouder om een methode te kiezen waar je je goed bij voelt en die je kan volhouden.

Het is vanzelfsprekend dat wij als kinderopvang aansluiten bij de methode die jij als ouder kiest. 

 

1) Blijf bij je kind en laat stapsgewijs meer ruimte tussen jou en je kind. Dit kan een heel lang proces zijn. Zorg voor voldoende steun van je partner/andere volwassenen. 

Dag 1-2

  • je legt je kind wakker maar moe in zijn/haar eigen bed
  • weent je kind - streel het over de rug. NIET OPPAKKEN. 
  • is je kind hysterisch - pak het op en troost het. LET OP: niet wiegen/rondlopen! Blijf statisch staan en houd je kind vast tot het gekalmeerd is, zorg dat het niet op jou in slaap valt. 
  • leg je kind opnieuw in bed 
  • blijft bij je kind, zit naast het bed tot hij/zij slaapt. 

Dag 3 -4

  • zet je een beetje verder weg van het bed. Je troost je kind met je stem. 

Dag 5-...

  • zet je nog een beetje verder weg. Je troost met je stem - probeer dit stilaan af te bouwen
  • zet je telkens een beetje verder weg van het bed richting de deur. Na een 2-tal dagen kan je kind alleen in slaap kunnen vallen. 

2) Laat je kind gecontroleerd wenen met interventies van jou als ouder

Deze methode is voor ouders die snel resultaten willen zien. Je moet er als ouder wel tegen kunnen dat je kind huilt. 

Ook hier is het belangrijk dat je consequent bent! 

 

Voorbeeld voor dag 1:

  • leg je kind wakker maar moe in zijn/haar eigen bed
  • ga de kamer uit. Weent je kind? wacht 2 minuten voor je opnieuw binnen gaat
  • ga de kamer binnen (max 1 minuut) om te troosten (met je stem, zachte aanraking). Pak je kind niet op - dit kan enkel voor nog meer frustratie zorgen
  • ga de kamer uit. Weent je kind? Wacht nu 4 minuten tot je opnieuw binnen gaat.
  • blijf de tijd opbouwen (tot een maximum zie 'elke volgende controle')
  • blijf rustig terug naar de kamer gaan tot je kind in slaap valt. Dit kan in het begin lang duren. Hoe ouder je kind, hoe langer het kan protesteren.
  • meestal zie je hier snel resultaat - als je strikt te werk gaat. Na 3 à 4 dagen zou je al een verschil moeten merken.

Hoe kan je te werk gaan met deze tweede methode?

Dag

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7 etc

1e controle

na 2 minuten

 

na 4 minuten 

 

na 6 minuten

 

na 8 minuten

 

na 10 minuten

 

na 12 minuten

 

na 14 minuten

 

2e controle

na 4 minuten

 

na 6 minuten

 

na 8 minuten

 

na 10 minuten

 

na 12 minuten

 

na 14 minuten

 

na 16 minuten

3e controle

na 6 minuten

 

na 8 minuten

 

na 10 minuten

 

na 12 minuten

 

na 14 minuten

 

na 16 minuten

 

na 18 minuten

Elke volgende controle

na 10 minuten

 

na 12 minuten

 

na 14 minuten

 

na 16 minuten

 

na 18 minuten

 

na 20 minuten

 

na 22 minuten